آیا ای ام اس میتواند عضله سازی کند؟

چربی سوزی و عضله سازی با ای ام اس

تحریک الکترونیکی عضله

Electronic muscle stimulation یا تحریک الکترونیکی عضله یکی از جدیدترین روش‌ها در زمینه تناسب اندام است. EMS یک روش آموزشی اثبات شده علمی است که برای دهه ها در سطح جهان در زمینه های پزشکی و توان بخشی مورد استفاده قرار گرفته است. EMS برای اولین بار در قرن ۱۸ ابداع شد و پس از آن کاربرد اصلی آن در فیزیوتراپی و بازتوانی مشکلات اسکلتی-عضلانی بوده است. با این روش می توان بدون حرکت مفاصل عضلات را تحریک و تقویت کرده و در موارد آسیب دیدگی از آتروفی یا همان تحلیل عضلانی پیشگیری کرد. اولین بار ورزشکاران شوروی سابق، در سال 1960 از این دستگاه در جهت آماده سازی و گرم کردن بدن استفاده کردند. بر طبق ادعای این ورزشکاران، روش EMS توانست تا 40 درصد نیروی عضلانی را افزایش دهد.

در پاسخ به این سوال که فناوری EMS بر روی عضلات چه اثری خواهد داشت میتوان گفت که، این فناوری تاثیر چندانی در رشد عضلات (افزایش تعداد سلول های عضلانی) نخواهد داشت اما روش مناسبی برای تقویت عضلات و ترمیم آنها به حساب می آید.

دستگاه تحریک کننده عضلات

دستگاه تحریک کننده عضلات، با بهره گیری از فناوری EMS، باعث تحریک نورون های حرکتی برای انقباض عضلات می شود. انواع مختلف این دستگاه به طور گسترده در کلینیک ها و برخی از باشگاه های ورزشی و حتی به صورت خانگی مورد استفاده قرار می گیرد که بسیاری از افراد با استفاده از آنها نتایج بسیار خوبی را گزارش کرده اند.

زمانی که بدن شما در شرایط عادی قرار دارد یا در حین ورزش های روزانه و منظم هستید، مغز نیز درحال ارسال پیام الکتریکی به عضلات است که این امر موجب ارسال فرمان حرکت و انقباض به ماهیچه می شود. یک دستگاه تحریک الکترونیکی عضله با استفاده از الکترود هایی که در محل مناسب بر روی عضلات شما قرار داده شده است پیام های الکتریکی شبیه به مغز را ایجاد کرده، باعث انقباض بیشتر عضلات بدون دخالت مغز می شود.

فواید استفاده از تکنولوژی EMS

هنگامی که از دستگاه تحریک کننده عضلات استفاده می کنید، بدن تفاوتی بین انقباضی که به وسیله پالس های الکتریکی دستگاه ایجاد می شود و آن که به طور طبیعی توسط مغز ارسال می شود، ایجاد نمی کند. در واقع، بدن شما به محرک واکنش نشان می دهد و منشا آن اهمیتی ندارد. با توجه به این موضوع که عضله نسبت به چربی کالری بیشتری می سوزاند؛ استفاده از EMS به بدن کمک می کند تا عضلات خود را تقویت کند. بنابراین با ایجاد توده عضلانی، متابولیسم بدن افزایش می یابد و چربی اضافی با سرعت بسیار بیشتری کاهش میابد.

از دیگر فواید این دستگاه می توان به کمک در افزایش جریان خون درون عضلات برای گرم شدن بدن و قبل از فعالیت های سنگین اشاره کرد.

از دستگاه EMS می توان برای ماساژ نیز استفاده کرد، هنگامی که از این وسیله استفاده می کنید تولید اندورفین در بدن افزایش می یابد و این امر منجر به گردش خون بهتر و جریان خون می شود، که به نوبه خود به کاهش درد عضلانی کمک می کند.

EMS می تواند برای کمک به بهبودی درد و آسیب دیدگی مفاصل و کاهش سلولیت استفاده شود. این دستگاه علاوه بر کمک به بازیابی قدرت عضله، در ترمیم بافت‌های آسیب دیده نیز تاثیر دارد. EMS می‌تواند در بهبود موثر عضلات و ایجاد قدرت در ماهیجه های آسیب دیده با کمترین درد و فشار به مفاصل، مورد استفاده قرار گیرد. این روش می تواند به افراد با ناتوانی یا آسیب دیدگی های مختلف در جلوگیری از کم تحرکی و افزایش وزن ناشی از آن کمک کند.

تاثیرات EMS بر عضله سازی و تقویت عضله

با یک نگاه کلی به مقالات می توان دریافت که تحقیقات در این زمینه کافی نبوده و ضد و نقیض است. برای مثال طبق یک مقاله معتبر و بر اساس مطالعات در مدل های آزمایشگاهی و انسان می توان گفت که استفاده از تکنولوژی EMS می تواند تا یک درصد توده عضلانی را افزایش داده و پس از 6-5 هفته عملکرد عضله را در حدود 15-10 درصد افزایش دهد. شاید بتوان این گونه گفت که، افراد دارای تناسب اندام که به دنبال عضله سازی بیشتر هستند، ممکن است به نتیجه مطلوبی نرسند. در واقع، معمولا افرادی که مایل به بهبود سریع و موثر در تناسب اندام و فرم بدن خود هستند، از این روش بهره می برند. همچنین این روش برای افرادی که به دلیل مشغله‌های زیاد نمی‌توانند ورزش منظم و روزانه را در برنامه خود داشته باشند، موثر خواهد بود.

از لحاظ علمی می توان گفت که سه روش برای تقویت عضله وجود دارد:

افزایش اندازه عضلات: افزایش اندازه عضلات تعریف مشخصی دارد و نتیجه آن در ورزشکاران و بدنسازان به وضوح قابل مشاهده است.

افزایش و بهبود کارایی حرکت  عضلانی: که به معنای بهبود حرکات ورزشی و کاهش میزان اتلاف انرژی در تمرینات است. در استفاده از دستگاه های EMS تا حدودی می توان به این مهم دست یافت.

افزایش کارایی عضلات: عضلات ما شامل رشته های کوچک عضلانی هستند که در واقع هنگام انقباض ماهیچه، این فیبر ها یا رشته ها مسئول انقباض ماهیچه می باشند. هر چه تعداد بیشتری از این رشته ها در هنگام انقباض تحریک شده و منقبض شوند ماهیچه با قدرت بیشتری عمل خواهد کرد و به اصطلاح قوی تر است. رشته های ماهیچه ای، با استفاده از دستگاه EMS، حدود 30 درصد بیشتر از حالت عادی (با دستور مغز) منقبض می شوند.

به طور کلی، EMS یک فناوری غیرتهاجمی (یعنی بدون نیاز به فرآیندهایی مانند عمل جراحی) است که می تواند، در افراد مختلف و به خصوص ورزشکاران، به تقویت عضلات، عضله سازی، آرامش و بهبودی بعد از تمرین کمک کند. علاوه براین می توان از این فناوری به عنوان یک راه درمانی برای افراد آسیب دیده و دچار آتروفی عضلانی استفاده کرد. بر اساس شواهد موجود، ممکن است نتیجه بگیریم که EMS بی خطر است همچنین به نظر می رسد EMS ممکن است باعث افزایش توده عضلانی و بهبود خصوصیات عملکردی عضلات اندام شود. نکته قابل توجه در مورد استفاده از این روش این است که افراد باید به EMS به عنوان یک راهکار مکمل نگاه کنند، رژیم غذایی سالم و ورزش را حفظ کرده و با به کارگیری این روش به نتایج بهتر و سریع تر دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×